• مطالعه بالینی: اثربخشی موثر پماد دربیس مهر طی مطالعه تحقیقاتی بالینی سه سو کور بر روی بیماران با دردهاي اسكلتي- عضلاني به اثبات رسید.
  • شکل دارویی: پماد در تیوب 30 گرمی
  • موارد مصرف: برطرف کننده دردهای عضلانی، اسکلتی، مفصلی، روماتیسم، واریس، گرفتگی عضلات، کشیدگی تاندون، شکستگی­ها، ازبین بردن کبودی، رفع کامل خشکی صبحگاهی عضلات
  • اجزاء فرآورده: عصاره گیاهان نعنا، رزماری، اسطوخودوس و میخک
  • استاندارد شده: بر اساس وجود 94/11 میلی گرم کوئرسیتین
  • آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر:

هنگامی که پماد درد بیس مهر به صورت موضعی استعمال گردد، گردش خون موضع را افزوده موجب گرمی و داغی و برطرف شدن درد و التهاب می‌­شود. نعنا موجود در پماد درد­رفت حاوی ترکیب منتول می­‌باشد که دارای اثر ضد درد بوده که در تسکین درد مفاصل، رماتیسم و کوفتگی عضلات موثر است. در تجارب آزمایشگاهی اثر ضد دردی عصاره نعنا بر روی موش صحرایی به اثبات رسیده است. عصاره نعنا دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهش پرکسیداسون لیپیدی بوده و گردش خون موضع را افزایش می‌دهد. اسید رزمارینیک از ترکیبات عصاره نعنا می‌­باشد که در تجارب آزمایشگاهی اسید رزمارینیک با اثر آنتی اکسیدانی و کاهش التهاب در موش صحرایی درد را برطرف می­‌کند.

پماد درد بیس مهر

در تجارب آزمایشگاهی مختلف اثر ضد دردی و ضد التهابی عصاره و اسانس رزماری بر روی موش صحرایی به اثبات رسیده است. ترکیبات 1و8- سینئول و کامفر موجود در رزماری و ترکیبات 1و8- سینئول و بورنئول موجود در اسطوخودوس باعث کاهش درد و افزایش عملکرد فیزیکی بیماران با استئوآرتریت زانو می­شوند. در تجارب آزمایشگاهی اثر ضد التهابی و ضد دردی عصاره و اسانس برگ اسطوخودوس بر روی موش سوری به اثبات رسیده است که نتایج این مطالعه اثر تسکین درد و کاهش التهاب اسطوخودوس در طب سنتی را تایید می­کند.

در تحقیقات علمی مختلف اثر ضد درد و ضد التهابی میخک به اثبات رسیده است. به ویژه در مطالعات آزمایشگاهی مدل حیوانی اثر ضد دردی و ضد التهابی اوژنول موجود در میخک تایید شده است.  همچنین ترکیب اوژنول میخک باعث کاهش دردهای عصبی در موش صحرایی می­شود.

 

همچنین نشان داده شده است که فلاونوئید کوئرسیتین موجود در گیاهان خانواده نعنا مانند نعنا، رزماری و اسطوخودوس که در فرمولاسیون پماد به کار رفته­اند دارای اثرات ضد التهاب، ضد درد و آنتی اکسیدانی می­باشد. پماد بر اساس میزان ترکیب کوئرسیتین استاندارد شده است. ترکیب کوئرسیتین به عنوان مهارکننده بیان IL-6 و TNF-α می­تواند به طو مستقیم در کاهش درد و به واسطه مهار p38 MAPK به طور غیرمستقیم با کاهش تولید سیتوکین­های التهابی منجر به کاهش درد در عضله گردد.

  • دستور مصرف: روزانه دو بار (صبح و شب موقع خواب) به اندازه کافی از پماد به موضع درد و اطراف آن مالیده، چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید تا جذب پوست شود. برای نتیجه بهتر محل درد را با بانداژ کشی یا پارچه ببندید و در حالت استراحت نگه دارید.
  • هشدار ها و موارد منع مصرف:

    - در محل زخم باز و یا قسمت های آسیب دیده پوست از استعمال این فرآورده خودداری گردد.

    - در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک استفاده شود.

    -در صورت هر گونه تغییر در پوست و یا حساسیت، دارو را قطع و با پزشک مرتبط مشورت کنید.

  • عوارض جانبی: طی مطالعات بالینی عارضه جانبی گزارش نشده است. در صورت وجود هر گونه حساسیت پوستی به گیاهان مورد استفاده در پماد، از مصرف خودداری شود.
  • شرایط نگهداری: در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • پایداری محصول: به مدت 2 سال پس از تاریخ تولید است.)

چاپ